När du blir en vara

 
 
Vi människor, idag, lever i ett köp- och säljsamhälle. Vi tillskriver oss roller som varor, som förväntas vara ständigt attraktiva på marknaden, för att kunna attribueras ett värde. Vi vill i de flesta sammanhang dela med oss av information som framstår som fördelaktig i förhållande till våra spekulanter, och vi kliver in i en karaktärsroll som dagens framstående önskemål. Presenterar du tillräckligt attraktiva resurser kommer du stå i rampljuset på den konkurrenspräglade marknaden. Din synlighet gör dig värdefull och du erhåller en åtrådd plats i det mänskliga konsumtionsspelet. Ditt primitiva begär är att falla rätt under konsumenternas krav, eftersom du vill vara för dem. Du vill dyrkas av andra och kan inte längre existera med värde endast genom att finnas i sig. Du håller dig ständigt a jour, för att inte tyckas vara gårdagens modefluga. Du vill betraktas som en nödvändighet för ett fullständigt leverne.

För att kunna få ta del av dig som bytesvara, måste din köpare vara beredd på att betala marknadens nuvarande pris. Kapitalets rådande förmåga avgör vilken prisklass du väljer att ålägga som grund, och vad konsumenten är villig att erbjuda för en affär. Du som vara verkar för att bli uppköpt, samtidigt som din framtida förbrukare offererar anbud för att ni skall samverka. Trots detta kommer du alltid att figurera som förlorare i detta marknadssammanhang. Som bytesvara är du alltid benägen att offra lite mer än vad du blir erbjuden. Du är beredd på att agera efter din tillfälliga makthavares villkor, även om du aldrig helt underkastar dig någon annan. Detta eftersom du och din arbetsförmåga aldrig kan särskiljas varandra. Du och din arbetsgivare står i en beroenderelation till varandra, och det är din arbetsförmåga som florerar på marknaden som vara, och inte du själv. Även om du är subjektets härskare, går du som karaktär förlorad i denna ständiga process till att vara önskvärd. Du identifierar dig med någon annans krav för acceptans, och din egen dröm om att aldrig kunna narras trots din brist på föränderlighet kommer att leva kvar, endast, som en önskan om utopi.

På samma sätt som vi själva tillskriver oss dessa positioner som varor och upphandlare, agerar vi i många andra kontexter under samma premisser. Vi har anammat en livsstil där allting tycks föråldras i en rasande takt, och vi är ständigt på jakt efter det senaste och bästa. Vi argumenterar för konsumtion, och våra skäl tycks aldrig anbefallas som ohållbara. På samma sätt som du förvärvar en önskvärd förmåga, för att attrahera arbetsgivare eller andra personer i ditt samhälle, kommer du att uttrycka din person genom konsumtion. Du köper rätt varor, för att som individ vara rätt i din tid. Genom att sammankopplas med förleget kapital blir du i din tur en förlegen produkt i förhållande till din omgivning. Vi är inte längre våra personliga egenskaper eller kräver att kallas på som individer. Vi flyter runt i samhället som föränderliga karaktärer, endast redo att svara då någon erbjuder att köpa dina tjänster till ett överkomligt pris. Idag är vi alla vårt eget varumärke!
 
 
***

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0