Extremistiskt tänkande eller vardaglig sanning?

TEXT OM KÄRLEK:
 
"Den eftertrådda trofén är för mannens del den tilldragande kvinnan och för kvinnans del den tilldragande mannen. "Tilldragande" betyder vanligen en viss konstellation av lockande egenskaper som är populära och efterfrågade på den sociala prestigemarknaden. Vad som är fysiskt och psykiskt tilldragande bestäms av vad som för ögonblicket är modernt.....
 
 
Kärlek utvecklas vanligen endast med hänsyn till sådana mänskliga marknadsobjekt som man har möjlighet att byta till sig. Jag vill göra en god affär; föremålet bör vara åtråvärt enligt gänsge sociala värderingar och bör dessutom åtrå mig med hänsyn till mina dolda och reella tillgångar och möjligheter. Två personer förälskar sig sålunda i varandra när de känner med sig att detta är det bästa fynd de kan göra på marknaden i anseende till sitt eget begränsade bytesvärde. Liksom vid affärer i realvärden spelar de dolda och längre fram kanske reella möjligheterna ofta en betydande roll i sammanhanget."
 
Denna text är ett utdrag ur ett av Erich Fromm's verk. Även om det går att skönja gammalmodigt tänkande och då tänker jag i synnerhet på kärlek som något som enbart förekommer mellan man och kvinna, så tycker jag att hans tidiga teori är representerande dagens sanning angående kärlek, och vad det innebär för många idag.
 
 
I LOVE FROMM.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0